woensdag 15 juni 2016

[verslag] Assembly of the Commons 14/06: communities beheren


Een fabriek heeft een productielijn die iets maakt, een common is een platform dat mensen toelaat dingen zelf te maken, samen met elkaar. Encyclopedia Brittannica maakt een encyclopedie, Wikipedia geeft gebruikers een platform waarop ze die encyclopedie zelf kunnen maken.

De belangrijkste productiefactor voor een common is dus niet arbeid of kapitaal, maar de community van haar gebruikers. Hoe kunnen gebruikers worden gemotiveerd om samen te werken? Hoe betrek je zoveel mogelijk mensen, op zoveel mogelijk manieren? Hoe kan je een community doen opleven? Hoe zorg je ervoor dat ze zichzelf in stand houdt?

We vroegen het aan Sofie Verhalle. Of liever, zij aan ons. Want het werd geen gewone Assembly. Het werd een rondje van de zaal waarin iedereen (of toch bijna iedereen, sorry Jeremy) elk om beurt mocht uitleggen wie die was en waarom die gekomen was. Meteen de belangrijkste les van de avond: ga er niet van uit dat jij weet wat je publiek wil, maar begin vanuit wie zij zijn en wat zij willen.

“Welke community beheer je, lukt dat goed, wat zijn opvallende lessen en successen?” Het werd een ongemeen boeiende avond. Hier een lijst met initiatieven van de aanwezigen die de revue passeerden.

Whitespace,hackerspace in Gent
Stadsmier, city hacks for farming
MUS-E.be, cocreatie in artistieke sector

De meeste ervan worden tenminste deels beheerd via een Facebookgroep. Niet toevallig. Facebook is het grootste netwerk. Of je nu wil of niet, wie schaal wil zal daar moeten zijn. Een groep is beter dan een pagina omdat een groep veel meer peer-to-peer interactie toelaat, en dat is net de bedoeling.

Belangrijk is dat het online gebeuren niet op zich staat. Online is een hefboom voor offline activiteiten. De groep maakt het makkelijker om contact te houden, nieuws te delen en afspraken te maken.

Communities onderhouden kost tijd. Als beheerder moet je ze niet zozeer “trekken”, maar eerder onderhouden zoals je dat met een tuin zou doen: nu en dan de zelforganiserende kracht ervan subtiel bijsturen zodat het geheel in harmonie blijft. Dat vraagt tijd maar vooral toewijding op langere termijn. Vraag je dus eerst af of je er genoeg tijd voor hebt, voor je een groep creëert.

Communities onderhouden doe je bijvoorbeeld door duidelijke regels af te spreken, zodat iedereen weet waar die aan toe is en wat van iedereen wordt verwacht. Duidelijke verwachtingen en rollen creëren een veilige omgeving waarin creativiteit mogelijk wordt.

Communitygevoel kan je aanzwengelen door zoveel mogelijk mensen in de groep te proberen activeren. Een andere tip is om succeservaringen expliciet te maken. Een succesvolle gebeurtenis in je community bindt de community, geeft haar een motivatieboost en geeft buitenstaanders een goed beeld van wie jullie zijn, wat jullie doen en waarom. Een succes is een concrete gebeurtenis, dat heeft als voordeel dat mensen ze kunnen begrijpen ook al zijn ze niet thuis in het jargon van je groep. Het zijn ideale conversation starters die inspiratie bieden voor nieuwe plannen in de toekomst.  

Sofies visuele samenvatting van de avond.

Meer weten over Sofie? Klik hier!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen