zaterdag 30 januari 2016

Gent M Radio: hoe technologie ons wereldbeeld bepaalt

Enkele weken geleden leerde ik Gent M kennen. Gent M is een groep jonge mensen die zich verwonderen over de manieren waarop de digitale revolutie ons leven verandert, net als ik. Een tijd geleden besloten ze om daarover samen een reeks professionele radiopodcasts te maken: How Life Works

Een klein uurtje lang interviewt Fredo De Smet een gast. Geen gestelde lichamen die herinneringen ophalen aan de 20e eeuw, maar frisse jonge gasten die komen getuigen over de nieuwe manier waarop zij de wereld zien.

Ik steek mijn oortjes in en luister op de fiets. De radiosetting maakt het erg intiem. Ideaal voor een goed gesprek. Terwijl ik naar Gent trap, fluisteren ze hun geheimen in mijn oor. Verhalen en anecdotes, nieuwe manieren van kijken, weetjes, ideeën en lifehacks. Vaker wel dan niet in al hun breekbaarheid en twijfel. Pareltjes zijn het, stuk voor stuk.

Afgelopen week luisterde ik naar de podcast met Bas Baccarne, die als onderzoeker gefascineerd is door de manier waarop technologie als een interface tussen onszelf en de wereld staat. Interfaces bepalen hoe we met de wereld omgaan en hoe we ernaar kijken. Simpele keuzes soms, die miljoenen levens in een andere bedding kunnen leggen. Waarom worden straatlichten centraal gestuurd? Hoe beïnvloedt het bestaan van Facebook onze ervaring van de aanslagen in Parijs?

Maken wij de technologie, of is het de technologie die bepaalt wat wij doen? En moeten we dan bang zijn van Facebook? Hoe creëer je betekenis en krijg je dingen gedaan in een steeds sneller veranderende omgeving? Dat en nog veel meer, in je oor gefluisterd:



  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten